ARTICOLE METODA FEUERSTEIN – Programul de Imbogatire Instrumentala Basic 

21 martie 2018by TODOR OTILIA0

Programul de Îmbogățire Instrumentală Basic este compus dintr-o serie de cerinţe menite să ajute copiii, de la vârsta preşcolară până la clasa a treia, să-şi dezvolte concepte globale de bază, să stimuleze funcţionarea cognitivă, să crească motivaţia şi să ridice nivelul de inteligenţă socio-emoţională.

FIE Basic este compus din 10 instrumente de intervenție pentru optimizarea abilităților cognitive și metacognitive care favorizează achiziția de abilități mentale şi de concepte utilizabile în situații diferite.

Cele 10 instrumente FIE Basic sunt: Organizarea punctelor, Identificarea emoțiilor, Orientare spațială, De la element la mulţime, Descoperirea absurdului, De la empatie la acțiune, Învață să întrebi ca să înțelegi mesajul, Gândește și învață să previi violența, Cunoaște și identifică, Tri-channel (trei canale în dezvoltarea atenţei – tactil, vizual și grafic).

Fiecare exercițiu propus prin programul de Îmbogățire Instrumentală Basic, urmărește să învețe copilul să realizeze legăturile adecvate între obiecte, fenomene și concept; să utilizeze un vocabular adecvat; să definească o problemă; să formuleze o soluţie de rezolvare; să elaboreze și să aplice strategii rezolutive. Instrumentele pun accent atât pe dezvoltarea structurilor cognitive, cât și pe dezvoltarea celor socio-emoționale. Instrumentele facilitează potențialul individual al copilului, reduc dificultățile de învățare și reprezintă o modalitate de a depăși întârzierile de dezvoltare.

Instrumentele FIE-BASIC, sunt grupate în funcție de scopul urmărit:  pentru dezvoltarea motricității și formarea conceptelor, se folosește Organizarea punctelor și Tri-channel; pentru dezvoltarea orientării spațiale și etichetare verbală, se folosește Orientarea spațială; pentru conștientizare și etichetare social, folosim Identificarea emoțiilor, De la empatie la acțiune și Gândește și învață să previi violența; pentru dezvoltarea gândirii abstracte, integrative se folosește Descoperirea absurdului, De la element la mulţime și Învață să pui întrebări pentru a înțelege textul; iar pentru cunoașterea conținutului (categorizare) folosim instrumentul Cunoaște și identifică.

 

Obiectivele metodei:

  • Potențează capacitățile de învățare autonomă și de autoînvățare pentru a nu mai avea nevoie de ghidare din exterior;

 

  • Deblochează potențialul copilului, dezvoltă deprinderi de interacțiune socială, sprijină copilul pentru a reflecta și a deveni conștient de procesele cognitive pe care le activează atunci când se confrunta cu o problemă sau cu o situație nouă;

 

  • Contribuie la conștientizarea de către copil a ceea ce știe deja, a traseului pe care este capabil să-l parcurgă, ajutându-l să-și utilizeze în mod optim competențele sale.

 

  • Aceasta este singura metodă de mediere a învățării, prin intermediul acesteia, copii primesc instrumente și învață cum să învețe, mai exact care sunt etapele necesare atunci când au de realizat o sarcină – de orice natură ar fi ea!

 

Modele de cerinţe extrase din instumentele Basic:

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

http://otiliatodor.ro/wp-content/uploads/2018/03/logo-neg-48-320x70.png

Visit us on social networks:

http://otiliatodor.ro/wp-content/uploads/2018/03/logo-neg-48-e1520953841795.png

Visit us on social networks:

Copyright by OtiliaTodor. All rights reserved.   WebSite by News Design Advertising

Copyright by OtiliaTodor. All rights reserved.   WebSite by News Design Advertising